Και στο Γυμνάσιο Καρλοβάσου μέτρησαν την ακτίνα της Γης!

Την προηγούμενη Τρίτη στις 20 του Μάρτη, ημέρα της εαρινής ισημερίας οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί του Γυμνασίου Καρλοβάσου συμμετείχαν σε μια πρωτότυπη βιωματική δράση: ακολουθώντας τα βήματα του (μεγάλου μαθηματικού, αστρονόμου της αρχαιότητας και διευθυντή της Μεγάλης Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας) υπολόγισαν με θαυμαστή ακρίβεια την ακτίνα του πλανήτη μας!

Λίγο μετά τις 12 μαθητές και εκπαιδευτικοί άφησαν τις αίθουσες διδασκαλίας και εφοδιασμένοι με ραβδιά, μετροταινίες, αλφάδια αλλά και έναν εξάντα (!!!) βγήκαν στο προαύλιο για να επαναλάβουν το πείραμα του μεγάλου επιστήμονα. Στις 12.22 ακριβώς και αφού προηγήθηκε ένα κρυφτό με τον Ήλιο οι μικροί γεωμέτρες πραγματοποίησαν τις μετρήσεις τους και στη συνέχεια υπολόγισαν την ακτίνα της Γης με πολύ μικρές αποκλίσεις (0.16% έως 3%).

Αξίζει να σημειωθεί ότι για τον υπολογισμό της ακτίνας της Γης χρειάζονται το γεωγραφικό μήκος και γεωγραφικό πλάτος του τόπου όπου πραγματοποιείται η μέτρηση. Αν και τις γεωγραφικές συντεταγμένες οι μαθητές τις πήραν από το διαδίκτυο (για παράδειγμα από το National Hurricane Center) έγινε επίδειξη της χρήσης του ναυτικού εξάντα για την εύρεση αυτών.

00GymnasioKarlovasou02

Το ναυτικό εξάντα με χαρά δάνεισε στο Σχολείο ο συνταξιούχος εμποροπλοίαρχος Ιωάννης Βελάνης ενώ η χρήση του πρώτα εξηγήθηκε στους εκπαιδευτικούς από τους κυρίους Μιχάλη Βαγενά Μιχάλη και Παναγιώτη Δημητρέλια.

Το Σχολείο τους ευχαριστεί δημόσια για αυτή τους την χειρονομία.

Ανάλογες μετρήσεις είχαν κάνει και την περσινή χρονιά οι μαθητές του Γυμνασίου Μαραθοκάμπου.

Η καταπληκτική αυτή εκπαιδευτική δράση (στην οποία συμμετείχαν περισσότερα από 600 σχολεία της Πατρίδας μας) οργανώθηκε και φέτος από τα Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) Σερρών, Πιερίας, Λακωνίας, Κω και Θεσπρωτίας, με την υποστήριξη του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και της Πανελλήνιας Ένωσης Υπευθύνων ΕΚΦΕ (ΠΑΝΕΚΦΕ) ενώ υποστηρίζεται και από το Ινστιτούτο Αστρονομίας, Αστροφυσικής, διαστημικών εφαρμογών και τηλεπισκόπησης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.

Παραθέτουμε ένα απόσπασμα από το δελτίο τύπου των οργανωτών:

00GymnasioKarlovasou03

Την ημέρα της φετινής Εαρινής Ισημερίας (Τρίτη 20 Μαρτίου 2018), περισσότεροι από 15.000 μαθητές και 1500 εκπαιδευτικοί σε περίπου 850 ελληνικά σχολεία, χωρίς να χρειαστεί να μετακινηθούν ή να ταξιδέψουν, από τα προαύλια των σχολείων τους, κατόρθωσαν να υπολογίσουν την Περιφέρεια ενός ολόκληρου πλανήτη!

Για να πετύχουν τον στόχο τους, ακολούθησαν προσεκτικά τα «βήματα» του σπουδαίου Πένταθλου, Ερατοσθένη του Κυρηναίου.

Εκείνος, με τη διάνοια, τη γνώση και τα μέσα της εποχής του, κατόρθωσε το ακατόρθωτο… Οι σύγχρονοι μαθητές του, με όχημα τις Νέες Τεχνολογίες, (Google Earth, SunCalc κ.ά.) αξιοποίησαν κατάλληλα λογισμικά, μέτρησαν, παρατήρησαν, υπολόγισαν, σχολίασαν, σκέφτηκαν επιστημονικά και κατέληξαν σε συμπεράσματα σημαντικά και διδακτικά!

Με ευρηματικότητα, επιδεξιότητα και μεράκι, μαθητές κι εκπαιδευτικοί στερέωσαν ράβδους ή άλλα κατάλληλα αντικείμενα, μέτρησαν τα μήκη τους και τα μήκη των σκιών τους, επαναλαμβάνοντας σχεδόν ευλαβικά, το ιστορικό αυτό πείραμα, το αδιαμφισβήτητα εμποτισμένο από το μεγαλείο της ελληνικής διανόησης! Οι επίδοξοι «γεω-μέτρες», οδηγήθηκαν έτσι στον υπολογισμό της ακτίνας της Γης, με σφάλμα αξιοθαύμαστα μικρό!

00GymnasioKarlovasou04

Η «προστιθέμενη αξία» του πειράματος του Ερατοσθένη

Εκτελώντας το ιστορικό αυτό πείραμα, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα

να παρατηρήσουν τη σχετική κίνηση των ουράνιων σωμάτων

να πειραματιστούν και να χρησιμοποιήσουν τις Νέες Τεχνολογίες εποικοδομητικά

να οδηγηθούν με τρόπο πρωτότυπο στην κατάκτηση της γνώσης

να συνεργαστούν εποικοδομητικά μεταξύ τους και με μαθητές άλλων σχολείων

να γνωρίσουν το μεγαλείο της εξέχουσας προσωπικότητάς ενός μεγάλου επιστήμονα και ιστορικά στοιχεία της εποχής του

να συνειδητοποιήσουν τη διαχρονική συνεισφορά του ελληνικού στοιχείου στην ιστορία της Επιστήμης

Αξίζει να σημειωθεί ότι το «Πείραμα του Ερατοσθένη», συγκαταλέγεται στα 10 ωραιότερα πειράματα στην Ιστορία της Φυσικής (δημοσίευση στο περιοδικό Physics Word, New York 2002) και υλοποιείται με ελάχιστα μέσα και με απλή διαδικασία. Με την απλότητα όμως αυτή, είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό το ότι κατορθώνει να

διδάσκει τις βασικές αρχές της ερευνητικής μεθοδολογίας βιωματικά στους συμμετέχοντες

οδηγεί στην αποδοχή της χρησιμότητας των Θετικών Επιστημών για την κατανόηση του σύμπαντος κόσμου

προσελκύει το ενδιαφέρον των μαθητών και μαγνητίζει τη σκέψη αρκετών, καλλιεργώντας τη στάση τους απέναντι στις Θετικές Επιστήμες.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Single Post Samostoday
Single Post Samostoday
Single Post Samostoday

Follow us on Social Media

Τελευταία Νέα

Τα νέα μας στο Email σου

Γράψου στο εβδομαδιαίο Newsletter

Μη χάνεις τα σημαντικότερα νέα του νησιού σου

Κατηγορίες

Samostoday

Παρόμοια Άρθρα

Φιλοζωϊκό Σωματείο Σάμου: Ευχαριστούμε όσους βοήθησαν στις μαζικές στειρώσεις με τον Victor Lans

Φιλοζωϊκό Σωματείο Σάμου: Ευχαριστούμε όσους βοήθησαν στις μαζικές στειρώσεις με τον Victor Lans

Ολοκληρώθηκαν οι μαζικές στειρώσεις αδέσποτων σκύλων μετά από δύο εβδομάδες εντατικής εργασίας (13-23 Οκτωβρίου). Όπως σας ενημερώσαμε, πραγματοποιήθηκε αυτή η σπουδαία δραστηριότητα την πρώτη εβδομάδα

Περισσότερα »