Έλενα Χουσνή: «Το παιδί με τη Ριγέ Μπλούζα», ένα μυθιστόρημα για την παιδική πορνογραφία. Συνέντευξη στο Samostoday

Πριν λίγες μέρες κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «ΚΥΦΑΝΤΑ» το τρίτο βιβλίο της Έλενας Χουσνή με τίτλο «Το παιδί με τη Ριγέ Μπλούζα». Με αφορμή την έκδοσή του, η Έλενα Χουσνή μας μιλά για την διαδρομή του, το θέμα του και τη συγγραφή γενικότερα.

Samostoday: Το τρίτο πλέον βιβλίο σας κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες. Είναι και αυτό αστυνομικό;

Έλενα Χουσνή: Ναι, αλλά όχι με την αυστηρή έννοια του όρου μιας και το συγκεκριμένο βιβλίο έχει μια έντονη κοινωνική διάσταση λόγω του θέματός του. Βέβαια η Αστυνομική Λογοτεχνία γενικότερα το έχει αυτό. Το να ακτινογραφεί δηλαδή την κοινωνία, άλλοτε προτάσσοντας τα ατομικά και άλλοτε τα συλλογικά συμπτώματά της. Αλλά σε αυτό ειδικά το βιβλίο που ασχολείται με το πολύ δύσκολο θέμα της παιδικής πορνογραφίας, η αστυνομική πλοκή που υπάρχει, νομίζω, ότι έρχεται σε δεύτερη μοίρα.

Samostoday: Ξεκινώντας το 2014 με το βιβλίο σας «Στα Άδυτα.. των δυτών» είχατε κάνει λόγο για μια τριλογία που θα αφορά την οικονομική κρίση. Ακολούθησε η «Χρυσή Εκδίκηση» και τώρα «Το παιδί με τη Ριγέ Μπλούζα». Τρεις διαφορετικές θεματικές με φόντο πάντα την οικονομική κρίση. Ολοκληρώνετε με αυτή την τριλογία την ενασχόληση με την κρίση;

Έλενα Χουσνή: Πράγματι αυτό ήταν που είχα στο μυαλό μου. Μια τριλογία που με φόντο της την κρίση και τα συνεπαγόμενα αυτής σε κοινωνικό επίπεδο, θα προσπαθούσε να αγγίξει, έστω ακροθιγώς, κάποια θέματα. Τα πετρέλαια και γενικότερο το θέμα του ορυκτού πλούτου στο πρώτο μέρος της, το μεγάλο «αγκάθι» των ενεχυροδανειστηρίων στο δεύτερο, και στο τρίτο αυτό βιβλίο «Το παιδί με τη Ριγέ Μπλούζα» το θέμα της παιδικής κακοποίησης και πορνογραφίας. Στο διάστημα των 4 ετών που γράφηκαν τα 3 βιβλία, πολύ κοντά το ένα στο άλλο, μεσολάβησαν διάφορα. Στο εξωτερικό πλαίσιο, σε επίπεδο κοινωνίας, η κατάσταση διαρκώς επιδεινώνεται, οι άνθρωποι έχουν φτάσει στα όριά τους και τα έχουν εν πολλοίς ξεπεράσει, οι πιέσεις είναι ασφυκτικές και, το χειρότερο, δεν διαφαίνεται καμιά ελπίδα αλλαγής προς το καλύτερο.

Αυτό δημιουργεί μια ζοφερή κατάσταση και σε προσωπικό επίπεδο που μας έχει επηρεάσει όλους και δεν μπορεί να μην επηρεάσει και κάποιον που γράφει. Τον επηρεάζει πρώτα από όλα ως άτομο γιατί είναι αποδέκτης των ίδιων πιέσεων, γιατί παρακολουθεί το στενό του περιβάλλον να στροβιλίζεται σε έναν κυκεώνα εντάσεων, στενοχώριας και προβλημάτων και, το κυριότερο, γιατί νιώθει αδύναμος να κάνει κάτι για να αλλάξει όλο αυτό. Η κρίση λοιπόν δεν είναι απλά το φόντο της συγγραφικής διαδικασίας. Σε επηρεάζει βαθιά ως άτομο. Όσο δε περνάει ο καιρός, τόσο πιο εμφανή είναι τα σημάδια της, σκληρά και ανεξίτηλα, πάνω σε όλους μας. Άρα θεωρώ ότι με άμεσο ή έμμεσο τρόπο θα συνεχίσει να με επηρεάζει συγγραφικά.

Samostoday: Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με ένα τόσο σκληρό θέμα όσο αυτό της παιδικής πορνογραφίας; Πόσο δύσκολο είναι να διαχειριστεί κανείς ένα τόσο μεγάλο ζήτημα στα πλαίσια ενός βιβλίου;

Έλενα Χουσνή: Ήταν από τις πιο ψυχοφθόρες διαδικασίες. Κοιτάξτε, το θέμα της παιδικής πορνογραφίας, της κακοποίησης παιδιών γενικότερα, είναι το πιο βάναυσο ίσως σύμπτωμα μιας κοινωνίας. Στην δε ελληνική κοινωνία που έχει μια ισχυρή παράδοση και κουλτούρα προστασίας του παιδιού, φαντάζει ακόμη πιο δύσθυμο, σκοτεινό. Σαφώς και ένα μυθιστόρημα, στα στενά όρια της πλοκής και της αφήγησης μιας ιστορίας, δεν μπορεί να μπει σε βάθος σε ένα τόσο σοβαρό θέμα. Μπορεί, και αυτό ελπίζω να κατάφερα, να το αγγίξει, να ακουμπήσει κάποιες πτυχές του, να αναδείξει τη βαναυσότητά του, να προβληματίσει. Ωστόσο, η έρευνα, το διάβασμα που προηγήθηκε ή έγινε παράλληλα με τη συγγραφή ήταν εξαιρετικά επίπονα για μένα. Η πραγματικότητα με την οποία έρχεσαι αντιμέτωπος όταν προσπαθήσεις να βουτήξεις στο θέμα είναι βασανιστική. Ένιωσα πάμπολλες φορές το στομάχι μου έτοιμο να εκραγεί, με δυσκόλεψε πάρα πολύ ψυχολογικά. Όσο και αν η έρευνα δεν αποτελεί παρά ένα μικρό κομμάτι του βιβλίου, με στόχο κυρίως την αληθοφάνεια, ήταν εξαιρετικά οδυνηρή. Από εκεί και πέρα, το να μπορέσεις αυτό το τόσο δύσκολο θέμα να το εντάξεις σε μια μυθιστορηματική πλοκή που δεν θα εξαντλείται απλά στο δίπολο θυτών – θυμάτων αλλά θα έχει και κάτι ευρύτερο να πει, είναι ένα μεγάλο ρίσκο. Το ξέρω αυτό και είναι και η μεγάλη μου αγωνία. Αλλά από εδώ και πέρα μόνος και μέγας κριτής ο αναγνώστης, ο κάθε αναγνώστης.

Samostoday: Πόσο εύκολο είναι κανείς να γράφει στα πλαίσια μιας δύσκολης καθημερινότητας;

Έλενα Χουσνή: Όσο δύσκολο είναι να κάνει ο,τιδήποτε άλλο αγαπά και ξεφεύγει από αυτό που λέμε καθημερινότητα. Η συγγραφή απαιτεί αφοσίωση, προσήλωση, θυσίες. Υπάρχουν μέρες που είναι αδύνατον να γράψω γιατί έχω φρικτούς πόνους στα χέρια ή γιατί η δύσκολη μέρα στη δουλειά δεν μου έχει αφήσει ούτε μόριο ενέργειας. Υπάρχουν μέρες που στα όρια των μικρο-καταθλίψεων που περνούμε όλοι μας, η ματαιότητα που ξαφνικά νιώθω, μου μπλοκάρει το μυαλό. Υπάρχουν μέρες που η στενοχώρια μου για προβλήματα δικά μου, της οικογένειάς μου ή φίλων μου με κάνουν να νιώθω αδύναμη. Υπάρχουν και μέρες που σταματώ να γράφω μόνο όταν έχει ξημερώσει. Αυτό όμως είναι η ζωή. Μέρες και μέρες. Και στο τέλος, το πείσμα και η αγάπη σου για κάποια πράγματα σε βοηθά να προχωρήσεις. Όσο μπορείς.

Samostoday: Θα παρουσιάσετε το βιβλίο σας στην Σάμο;

Έλενα Χουσνή: Πάντα η πρώτη παρουσίαση γίνεται στη Σάμο. Γιατί στη Σάμο ανήκει δικαιωματικά. Εδώ γράφτηκαν τα βιβλία, εδώ ζω. Αν και το βιβλίο θα κάνει ένα πέρασμα στο «1Ο Ηράκλειο Φεστιβάλ Βιβλίου» στο Ηράκλειο Αττικής σε λίγες μέρες, θα κάνει την επίσημη εκκίνηση σαν παρουσίαση εννοώ στο νησί μας στις αρχές Αυγούστου με δύο παρουσιάσεις, μια στο Βαθύ και μία στο Καρλόβασι. Αλλά τις λεπτομέρειες θα τις πούμε όταν θα έχουν οριστικοποιηθεί οι ημερομηνίες και οι χώροι.

Samostoday: Κλείνοντας τι θα λέγατε σε όσους λόγω των προβλημάτων της εποχής απογοητεύονται και δεν κυνηγούν τα όνειρά τους;

Έλενα Χουσνή: Ότι τα όνειρα είναι φτιαγμένα από το πιο σκληρό υλικό. Πρώτον για να μας αναγκάζουν να γινόμαστε δυνατοί και δεύτερον για να αντέχουν και τα ίδια. Θα έλεγα λοιπόν σε όλους να μην εγκαταλείπουν τα όνειρά τους. Οι συνθήκες δεν θα είναι ποτέ ιδανικές και συχνά δεν είναι καν ευνοϊκές. Όμως κανένας τροχός δεν κινείται από μόνος του. Η εσωτερική μας δύναμη συχνά μας εκπλήσσει με το μέγεθός της. Και όχι πάντα δυσάρεστα!

Αλέξης Κομνηνός

00ElenaXousni02

ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΒΙΒΛΙΟΥ

Το παιδί με τη ριγέ μπλούζα… Η εικόνα του επανήλθε στο μυαλό της. Μικροσκοπικό, αδύνατο. Λεπτά μακριά πόδια, όμορφα μάτια, χέρια παιδικά, κορμί παιδικό. Και δίπλα στο κομματιασμένο σώμα του ένα μπλουτζίν παντελόνι και ένα ριγέ μπλουζάκι. «Το παιδί με τη ριγέ μπλούζα», είπε και ήξερε ήδη πως ήθελε να μάθει τα πάντα γι’ αυτό .

Στις σκοτεινές γειτονιές του διαδικτύου, η ηλεκτρονική παρανομία στήνει παγίδες στα ανύποπτα ανήλικα θύματά της. Διώκτες και διωκόμενοι, θύτες και θύματα αναμετρώνται σε μια ιστορία στην οποία νικητής πρέπει να είναι η ίδια η ζωή. Μαζί της και η παιδική αθωότητα, θησαυρός που δεν εκποιείται. Το παιδί με την ριγ έ μπλούζα στοιχειώνει τη σκέψη της δημοσιογράφου Νάνσυ Καρβούνη. Όσο προχωρά την έρευνά της για τα κυκλώματα παιδικής πορνογραφίας, θα βρίσκεται αντιμέτωπη με τα αδυσώπητα πλοκάμια τους. Όμως, όπως πάντα, υπάρχει το φως που αχνοφέγγει πίσω από τα σκοτάδια. Εγγύηση ότι η μάχη δεν έχει χαθεί…

Έγραψαν για το βιβλίο:

Μια γροθιά στο στομάχι δίνει η Έλενα Χουσνή με το βιβλίο της «Το παιδί με τη ριγέ μπλούζα». Μα όπου υπάρχει απελπισία, υπάρχει και ελπίδα. Δυνατή, υπαρκτή, σχεδόν καθημερινή ιστορία που μας αφήνει άφωνους. Ευτυχώς.

Τιτίνα Δανέλλη, συγγραφέας

Η Έλενα Χουσνή, με το τρίτο της βιβλίο, δείχνει να καταλαμβάνει μια σημαντική θέση στον χώρο του κοινωνικού αστυνομικού μυθιστορήματος, αναδεικνύοντας το θέμα με την απαιτούμενη ισορροπία σκληρότητας και ευαισθησίας.

Γρηγόρης Αζαριάδης, συγγραφέας

Διαδίκτυο και ηλεκτρονικό έγκλημα, ως λέξεις – έννοιες μιας νέας πραγματικότητας την οποία βιώνουμε, θίγονται με τρόπο γλαφυρό και διακριτικό στο βιβλίο της Έλενας Χουσνή. Στο «παιδί με τη ριγέ μπλούζα» ξετυλίγεται η πλοκή μιας σκοτεινής υπόθεσης, πτυχές της οποίας ακουμπούν στη νέα τεχνολογική τάξη πραγμάτων.

Γιώργος Παπαπροδρόμου – επικεφαλής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος

Ποια είναι η Έλενα Χουσνή; 

Η Έλενα Χουσνή γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πέλλα. Εργάστηκε ως δημοσιογράφος στις εφημερίδες Έθνος και Έθνος της Κυριακής, ως υπεύθυνη του Γραφείου Τύπου της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, ως επικεφαλής του Γραφείου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Europe Direct Βορείου Αιγαίου. Επίσης εργάστηκε στην Α/θμια Εκπαίδευση Σάμου, και σήμερα είναι Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης Δήμου Σάμου. Το 2012 το μυθιστόρημά της Άλικο σαν το… Αίμα έλαβε το Α΄ Βραβείο στον Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών.

Νωρίτερα, το 2009, είχε βραβευθεί από την ΠΕΛ με το Α΄ Βραβείο Θεατρικού Έργου και με το Γ΄ Βραβείο Μυθιστορήματος. Έχει λάβει διακρίσεις και βραβεία σε πολλούς πανελλήνιους διαγωνισμούς.

Διηγήματά της έχουν φιλοξενηθεί σε συλλογικά έργα και περιοδικά. Το 2014 εκδόθηκε το πρώτο της βιβλίο Στα άδυτα… των δυτών από τις εκδόσεις Δίαυλος. Ακολούθησε το 2016 η Χρυσή Εκδίκηση – Η πτώση μιας δυναστείας από τις εκδόσεις Κύφαντα. Από τον Ιανουάριο του 2015 είναι μέλος της ΕΛΣΑΛ (Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας).

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Single Post Samostoday
Single Post Samostoday
Single Post Samostoday

Follow us on Social Media

Τελευταία Νέα

Τα νέα μας στο Email σου

Γράψου στο εβδομαδιαίο Newsletter

Μη χάνεις τα σημαντικότερα νέα του νησιού σου

Κατηγορίες

Samostoday

Παρόμοια Άρθρα

Γεράσιμος Χουλιάρας: Οι κάτοικοι της Σάμου να αποφεύγουν τα παλιά και καταπονημένα κτήρια

Γεράσιμος Χουλιάρας: Οι κάτοικοι της Σάμου να αποφεύγουν τα παλιά και καταπονημένα κτήρια

Συμπληρώνεται σχεδόν ένας μήνας από τον ισχυρό σεισμό βόρεια της Σάμου. Η ανάλυση των σεισμολογικών δεδομένων του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, παρουσιάζουν μια

Περισσότερα »