«Ξεκινάει την Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2016 η πιλοτική λειτουργία της υπηρεσίας κοινόχρηστων ποδηλάτων Δήμου Σάμου. Το Σύστημα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων είναι μια αυτοεξυπηρετούμενη υπηρεσία, που αφορά στη διάθεση ποδηλάτων δημόσιας χρήσης για βραχυχρόνια χρήση. Εξυπηρετεί ατομικές μετακινήσεις με κατάλληλο ποδήλατο για δημόσια χρήση από ένα σημείο (αφετηρία) προς ένα άλλο σημείο (προορισμό), χωρίς υποχρέωση επιστροφής του ποδηλάτου στην αφετηρία. Η λειτουργία της υπηρεσίας επιτρέπεται μόνο σε άτομα ηλικίας άνω των 16 ετών, και παρέχεται δωρεάν προς όλους τους χρήστες. Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να εκδώσουν την απαραίτητη κάρτα που θα τους επιτρέπει να χρησιμοποιούν τα ποδήλατα 3 ώρες την ημέρα».
Έτσι ακριβώς έγραφε το ρεπορτάζ μερικές μέρες πριν ξεκινήσει η εφαρμογή αυτού του προγράμματος. Δελτία τύπου, συνεντεύξεις, βόλτα με ποδήλατο, εκδηλώσεις και πολλά άλλα. Κάποια στιγμή η λειτουργία της υπηρεσίας πήγε καλά. 36 θέσεις στάθμευσης Χ 2 ποδήλατα = 72 ποδήλατα. Μετά;;; Μετά από τη σημερινή καταμέτρηση βρέθηκαν μόλις 10 ποδήλατα στη θέση στάθμευσης του γηπέδου τένις.
Το συγκεκριμένο πλάνο προέβλεπε 4 σημεία στάθμευσης (Μαλαγάρι – γήπεδο τένις στην παραλιακή – Δημαρχείο Σάμου και περιοχή Λιμεναρχείου Σάμου). Η πρώτη θέση στάθμευσης λειτούργησε μικρό χρονικό διάστημα επειδή είχε διαπιστωθεί ότι μερικά από τα ποδήλατα είχαν καταστραφεί από τους μετανάστες (έπαιρναν τις κάρτες από μέλη Μ.Κ.Ο. που είχαν εκδώσει κάρτες για λογαριασμό τους) και η τελευταία θέση στάθμευσης σχεδόν δεν λειτούργησε ποτέ. Ειδικά όπως θυμόμαστε κάποια ποδήλατα αλλά και οι θέσεις στάθμευσης στο Μαλαγάρι, είχαν χρησιμοποιηθεί και ως απλώστρες. Όσο αφορά τις άλλες δύο θέσεις στάθμευσης ερημιά και εγκατάλειψη.
Στη θέση στάθμευσης (γήπεδο τένις), ποδήλατα κατεστραμμένα, κανείς δεν μπορεί να πάρει ποδήλατο εφόσον το σύστημα δεν λειτουργεί, ενώ λείπουν και αρκετά ποδήλατα (κατεστραμμένα ή χρειάζονται επισκευής (σκουριασμένα) ή απωλεσθέντα). Το δε σκέπαστρο για το οποίο είχε γίνει πολύς λόγος, καμία προστασία τελικά δεν παρείχε, αφού όλο το χειμώνα τα ποδήλατα ήταν εκτεθειμένα σε βροχή, αλλά το κυριότερο στην αρμύρα της θάλασσας. Προφανώς θα έπρεπε να προβλεφθεί κάποιος άλλος χώρος.
Οι θέσεις στάθμευσης των ποδηλάτων 36 στον αριθμό. Μέχρι και ειδική ιστοσελίδα είχε δημιουργηθεί για να ενημερώνονται οι πολίτες για την όλη διαδικασία χρησιμοποίησης των δημοτικών ποδηλάτων. Μπορείτε να τη δείτε ΕΔΩ…
Επτά μήνες μετά από την έναρξη του προγράμματος, ερημιά και εγκατάλειψη. Και πριν λίγο χρονικό διάστημα είχε ανακοινωθεί ότι η Σάμος (μοναδικό μέρος από Ελλάδα και πόσο μάλλον νησί), περιλαμβανόταν στις δέκα καλύτερες πόλεις με την έννοια της «Εβδομάδα κινητικότητας». Άραγε γνωρίζουν εκεί στα «σαλόνια της Ευρώπης» τι συμβαίνει με τα δημοτικά ποδήλατα; Μέχρι και ο τεχνικός που έκανε τη συντήρηση των ποδηλάτων δεν έχει λάβει ακόμα τα δεδουλευμένα.
Άραγε δεν μπορούσε να υπάρξει κι ένα έξτρα πρόγραμμα να χρησιμοποιούνται και τα ποδήλατα από τουρίστες που επισκέπτονται την πόλη; Να μπορούν να τη γνωρίσουν καλύτερα;
Άραγε γιατί υπάρχει τόσο απαξίωση και ειδικά όταν τα διατυμπανίζεις ως πραγματικά κάτι καλό; Η μεγάλη επιτυχία ενός έργου δεν έγκειται στην κατασκευή του, αλλά στη συντήρησή του. Τον καλύτερο δρόμο να φτιάξεις, αν δεν τον συντηρήσεις, θα γεμίσει τρύπες και λακκούβες.
Και επειδή ως πολίτες ενός κράτους και δημότες ενός δήμου που φορολογούμαστε πλέον για τα πάντα δεν θα πρέπει να τρώμε κουτόχορτο, αλλά θα πρέπει να θυμόμαστε, στο παρακάτω video, μπορείτε να δείτε τις υποσχέσεις που έδιναν οι αρμόδιοι πριν επτά μήνες έξω από το Δημαρχείο της Σάμου. Λόγια και υποσχέσεις… Δυστυχώς…
Αλέξης Κομνηνός