Τι συμβαίνει πραγματικά με τα πυροσβεστικά αεροπλάνα που επιχειρούν στη Χώρα μας…

Απογοήτευσαν οι Κροάτες

Με τα γκολ στο ντέρμπι μίσους!

Γράφει ο Αντώνης Κόκκινος Τα πιο ψαγμένα προγνωστικα στοιχηματος για σημερα Θα το κάνω για γούρι μου φαίνεται να γράφω τη στήλη πριν γίνει το

Διάσωση 10 ατόμων και σύλληψη του διακινητή τους μετά από καταδίωξη στη Σάμο

Εντοπισμός πέντε αλλοδαπών και σύλληψη του αλλοδαπού διακινητή τους μετά από καταδίωξη στη Σάμο

Τις μεσημβρινές ώρες του Σαββάτου (18/05), περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. εντόπισε ένα ταχύπλοο σκάφος με αλλοδαπούς επιβαίνοντες να κινείται με ταχύτητα από τις τουρκικές ακτές με

Περιοδεία κυβερνητικών κλιμακίων

Περιοδεία κυβερνητικών κλιμακίων

Ο Βουλευτής Νομού Σάμου, Στεφανάδης Χριστόδουλος, παρέστη σε μία σειρά προεκλογικών επισκέψεων  κατόπιν αφίξεως κυβερνητικών στελεχών. Συγκεκριμένα, τη 15η και 16η Μαΐου με τον υφυπουργό

Τι συμβαίνει πραγματικά με τα πυροσβεστικά αεροπλάνα που επιχειρούν στη Χώρα μας…

Η απώλεια του 34χρονου Σμηναγού (Ι) Χρήστου Μουλά, κυβερνήτη του CL-215 με κωδικό κλήσης «Silver-1» και του 27χρονου συγκυβερνήτη Ανθυποσμηναγού (Ι) Περικλή Στεφανίδη, έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο των πεσόντων αεροπόρων σε καιρό ειρήνης. Μόνο που όπως οι ίδιοι οι χειριστές των πυροσβεστικών αεροσκαφών λένε, η αεροπυρόσβεση είναι πόλεμος. «Μια διαρκής μάχη με τη φύση και με το αεροσκάφος».

Αρκετές ημέρες όλοι εμείς που είμαστε «έξω από τα πράγματα και δεν γνωρίζουμε», ακούγαμε τον καθ’ ένα να λέει τα δικά του, να αναλύει θέματα που δεν ευσταθούσαν.

Το Samostoday.gr – Radio Café 102.4, απευθύνθηκε σε ειδικό του χώρου (πυροσβεστικά αεροπλάνα CL-215), του έθεσε αρκετά ερωτήματα και ο ίδιος έγραψε το ποιοτικό πραγματικά άρθρο που ακολουθεί παρακάτω:

Άρθρο Ειδικού Συνεργάτη,

Σάμος, 13 Αυγούστου 2023

Με αφορμή το δυστύχημα του A/Φ «CL-215 Canadair» στην Κάρυστο, παρατηρήθηκε μια πλημμυρίδα παραπληροφόρησης σε  ΜΜΕ (Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης) και ΜΚΔ (Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης) από «ειδικούς, που αυτή τη φορά φόρεσαν την στολή του αεροναυπηγού» (sic!). Ακούστηκαν διάφορα τραγελαφικά, ορισμένα εκ των οποίων ίσως και να συνέβαιναν σε ένα φανταστικό κόσμο. Η κατάσταση όμως είναι πολύ πιο απλή και θα προσπαθήσω να την αναλύσω παρακάτω:

Οι αποστολές των πυροσβεστικών Α/Φ είναι πολεμικές αποστολές,  εξαιρετικά  ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ, λόγω του χαμηλού ύψους πτήσης, των αναταράξεων που προκαλούνται από τα καθοδικά-ανοδικά ρεύματα αέρος της περιοχής που επιχειρούν, του καπνού που περιορίζει την ορατότητα, του μικροκλίματος που δημιουργεί η πυρκαγιά κα. Παγκοσμίως, έχουν σημειωθεί 44 πτώσεις Α/Φ «CL-215/415», επί συνόλου 165 κατασκευασθέντων (περίπου το ¼ δηλαδή έχει καταπέσει). Η Ελλάς έχει θρηνήσει συνολικά 16 χειριστές σε δυστυχήματα Α/Φ (-215/-415 καθώς και PZL-18).

Αυτή ακριβώς η επικινδυνότητα των αποστολών ήταν τμήμα της αιτίας του δυστυχήματος στη Κάρυστο. Όπως φάνηκε  στο βίντεο της ΕΡΤ, λόγω της εξαιρετικά χαμηλής διέλευσης η δεξιά πτέρυγα του Α/Φ ήρθε σε επαφή με κλαδιά δέντρου, με αποτέλεσμα την αποκόλληση του πλωτήρα και ενδεχομένως την εμπλοκή του δεξιού πηδαλίου κλίσεως, κάτι που φέρεται να έθεσε αυτομάτως το Α/Φ εκτός φακέλου πτήσης. Το πώς και το γιατί, θα το αποφασίσει ΜΟΝΟ η αρμόδια εκ του νόμου Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων της ΠΑ. Το πόρισμα αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον ώστε τα lessons learned να αξιοποιηθούν τόσο από την Ιεραρχία όσο και από τους χειριστές – τεχνικούς κλπ αρμοδίους.

Φυσικά και ΟΧΙ, δεν θα μπορούσαν τα «CL» να έχουν εκτινασσόμενα καθίσματα. Κανένα εκ των Α/Φ αυτού του είδους δεν διαθέτει εκτινασσόμενα καθίσματα, αλλά και να είχε, υπό τις συνθήκες του δυστυχήματος κανένα εκτινασσόμενο κάθισμα δεν θα απέτρεπε το μοιραίο.

Τι συμβαίνει πραγματικά με τα πυροσβεστικά αεροπλάνα που επιχειρούν στη Χώρα μας…

Φυσικά και ΟΧΙ, το δυστύχημα δεν οφείλεται στην παλαιότητα του μέσου. Ως γνωστόν τα Α/Φ της ΠΑ έχουν κατασκευαστεί στις δεκαετίες του ’70 – ’80, όμως κάθε αεροπορικό μέσο στην ΠΑ συντηρείται σχολαστικά όπως προβλέπουν οι τεχνικές οδηγίες του κατασκευαστή, ανεξαρτήτως ηλικίας.

Φυσικά και ΟΧΙ, δεν θα μπορούσε η ΠΑ να προμηθευτεί νέου τύπου «Canadair» έκδοσης «DHC-515» όπως βαυκαλίζονται ορισμένοι αντί μαχητικών «Rafale», διότι εν έτη 2023 δεν υφίσταται ενεργή η γραμμή παραγωγής τους. Η παραγωγή των Α/Φ «-215» σταμάτησε το 1990 ενώ των «-415» το 2015 και ακολούθως αγοράστηκε το 2016 από την εταιρία «Viking Air», η οποία προσβλέπει στην ενεργοποίηση της για το μοντέλο (DHC-515). Η Ελλάς έχει δηλώσει πρόθεση αγοράς τέτοιων Α/Φ (μέσω μαζικής παραγγελίας από την Ε.Ε) αλλά συνάμα και αναβάθμισης των ήδη υπαρχόντων 7 Α/Φ «-415» σε «-515». ΕΥΕΛΠΙΣΤΟΥΜΕ να υπάρξουν αρκετές παραγγελίες από διάφορες χώρες ώστε να ανοίξει επιτέλους η γραμμή παραγωγής καθώς κάτι τέτοιο έχει θέσει ως όρο η «Viking Air».

Τα ιαπωνικά «US-2 της Shinmaywa», που προτάθηκαν στη χώρα μας το 2022, είναι πανάκριβα, χρησιμοποιούνται ΜΟΝΟ από την χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου σε ρόλο Ναυτικής συνεργασίας και σε ρόλο Search And Rescue (SAR) ενώ υφίσταται μελέτη της μητρικής εταιρίας για τροποποίηση του Α/Φ, που θα το καθιστά ικανό σε ρόλο αεροπυρόσβεσης.

Τι συμβαίνει πραγματικά με τα πυροσβεστικά αεροπλάνα που επιχειρούν στη Χώρα μας…

Φυσικά και ΟΧΙ, δεν θα λυνόταν το πρόβλημα με προμήθεια/ενοικίαση ρωσικών Α/Φ «Beriev-200ES» είτε «Illuysin-76» όπως επισημαίνουν διάφοροι λάτρεις του ξανθού γένους (sic!), διότι τα Α/Φ αυτά δεν είναι πλέον διαθέσιμα, τα μόνα 2 που υφίστανται ενοικιάζονται από την Τουρκία και καλώς ή κακώς το γεωπολιτικό status μετά τις 24  Φεβ 22 αλλιώς προστάζει (ας είμαστε ειλικρινείς). Ανακαλέστε παρακαλώ στη μνήμη σας τη φωτιά που ξέσπασε πίσω από το σκουπιδότοπο των Βουρλιωτών στη Σάμο την 15-7-21 που έφτασε ως το Κοκκάρι μέσα σε λίγες ώρες και ίσως σας προβληματίσει γιατί τόσα Α/Φ και Ε/Π που επιχείρησαν τότε συνεπικουρούμενα και από «Beriev-200ES», δεν κατάφεραν να αποτρέψουν τέτοια καταστροφή. Και δεν ήταν η μόνη πυρκαγιά που είχαν συμμετάσχει.

Τα Α/Φ δοκιμάστηκαν στο Ελληνικό περιβάλλον (μισθώνονταν κανονικότατα για χρόνια από το Ελληνικό δημόσιο και δεν μας τα παραχωρούσε δωρεάν ο Βλαδίμηρος) πλην όμως όπως αποδείχτηκε στο πεδίο ότι τα χαρακτηριστικά τους (μεγάλο μέγεθος, αεριωθούμενα με υψηλή ταχύτητα) περιορίζουν τη χρησιμότητά τους στις ελληνικές συνθήκες, όπου τα «Canadair» καθίστανται τα μόνα ιδανικά. Ανακαλέστε επίσης στη μνήμη σας την πτώση ενός «Beriev-200ES» στο Καραμανμαράς της Τουρκίας την 14-8-21 όπου το Α/Φ προσέκρουσε σε πλαγιά κατά την διαδικασία εισόδου σε χαράδρα που μαίνονταν πυρκαγιά. Μήπως τώρα να αναλογιστoύμε και ποιο είναι το ανάγλυφο της χώρας μας;

ΝΑΙ αν μιλάμε για ιπτάμενα μέσα μια άριστα δοκιμασμένη λύση ΑΛΛΑ ΟΧΙ Η ΜΟΝΗ είναι τα Ε/Π «S-64», αποκαλούμενα από τα ΜΜΕ και ως «Erickson», της εταιρίας «Sikorsky», τα οποία είναι ήδη άνω των 50 ετών. Τα πρώτα πυροσβεστικά «S-64» πωλήθηκαν σε ιταλικές και κορεατικές δασικές υπηρεσίες, με κύρια αποστολή την καταστολή πυρκαγιών και με παράλληλα καθήκοντα αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών.

Αντίθετα, τα ελικόπτερα ιδιοκτησίας της «Erickson» μισθώνονται παγκοσμίως για κατάσβεσης πυρκαγιών, για αποστολές πολιτικής προστασίας, για βαριές ανυψώσεις και εργασίες υλοτομίας – είτε με βραχυπρόθεσμα είτε με μακροπρόθεσμα συμβόλαια και έτσι είναι τακτικοί «θαμώνες» των ελληνικών ουρανών κάθε καλοκαίρι.

Αν πρόκειται να αγοραστούν νέα τέτοια Ε/Π όπως είχε ανακοινώσει η 1η Κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη, ας γνωρίζουν οι αναγνώστες ότι η γραμμή παραγωγής της «Sikorsky» για το συγκεκριμένο τύπο Ε/Π, έχει κλείσει εδώ και δεκαετίες (sic!). Η «Erickson», έχει μεν τα δικαιώματα κατασκευής, αλλά η γραμμή παραγωγής δεν μπορεί να ανοίξει για 5 ή 20 τέτοια Ε/Π που φέρονταν να επιθυμεί να παραγγείλει η Ελλάδα και μάλιστα με δημιουργία γραμμής παραγωγής στη Χρυσούπολη Καβάλας όπως είχε πει «…πουλώντας  σανό στο πόπολο» ο τότε ΥΕΘΑ Παναγιωτόπουλος, μιας και εκεί είναι η εκλογική του περιφέρεια. Μήπως έχουμε εικόνα πόσο κοστίζει η κατασκευή νέας γραμμής παραγωγής έστω στην Ελλάδα ή ένας ακόμη τύπος στο λογιστικό σύστημα υποστήριξης; Και για να μην κουράσω, στον τομέα της αεροπυρόσβεσης υπάρχουν λύσεις πολλές και δοκιμασμένες και κυρίως ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ και αυτοί που πρέπει να γνωρίζουν να είστε σίγουροι ότι γνωρίζουν.

Το θέμα είναι τι, πότε και πως πράττουν αυτοί που λαμβάνουν αποφάσεις (οι οποίοι μην είστε τόσο σίγουροι ότι ακούν τους άλλους που ξέρουν)!

Τι συμβαίνει πραγματικά με τα πυροσβεστικά αεροπλάνα που επιχειρούν στη Χώρα μας…

Τα «CL-215/-415» καθώς και τα «PZL-18», ανήκουν μεν στην δύναμη της ΠΑ (355ΜΤΜ, 359ΜΑΕΔΥ) και επιχειρούν με πληρώματα της ΠΑ. Κατά την αντιπυρική περίοδο τάσσονται υπό την επιχειρησιακή εκμετάλλευση του Πυροσβεστικού Σώματος (ΠΣ), πλην όμως δεν είναι υπεύθυνη η ΠΑ για το ποια και πόσα μέσα θα σταλούν σε οποιαδήποτε πυρκαγιά και που θα εκτελεστούν προσβολές αυτής. Το Συντονιστικό του ΠΣ, ορθώς, έχει αποκλειστικά την αρμοδιότητα αυτή!

Η διάθεση από την Αεροπορία Στρατού (ΑΣ), Ε/Π τύπου «Chinook CΗ-47D» από τον ήδη λειψό διαθέσιμο στόλο της, σε αποστολές αεροπυρόσβεσης είναι ΟΛΕΘΡΙΟ ΣΦΑΛΜΑ καθώς τα Ε/Π αυτά «φορτώνονται» δυστυχώς ώρες πτήσης οι οποίες αφαιρούνται από τις πραγματικές τους επιχειρησιακές αποστολές, ενώ καταπονούνται σφόδρα λόγω του αιωρούμενου «σάκου – αποσπώμενου κάδου» που τον φέρουν αιωρούμενο από και έως την εστία της πυρκαγιάς.

Η καταπόνηση που δέχεται το σκάφος είναι στο μέγιστο βαθμό κάτι που εντοπίζουν οι μηχανικοί στις 200ώρες περιοδικές επιθεωρήσεις και όχι μόνο. Σαφώς και η συμβολή τους στις αεροπυροσβέσεις είναι πολύτιμη, όπως κάθε άλλου πτητικού μέσου ΑΛΛΑ εδώ μιλάμε για μια άνευ προηγουμένου σπατάλη πόρων. Ανάλογη με τη χρήση των τεραστίων αυτών Ε/Π για μεταφορά ασθενών ή για μεταφορές-περιοδείες πολιτικάντηδων όπου μπορεί να φανταστεί ο ανθρώπινος νους.

Το αποτέλεσμα; Ειλικρινά δεν θέλετε να ξέρετε ποια είναι η διαθεσιμότητα των CΗ-47 είτε των ΝΗ-90 και πόσο το κόστος των περιοδικών επιθεωρήσεων… Αλλά ως γνωστόν στην Πατρίδα μας όταν κάποιος δημόσιος φορέας δεν είναι σε θέση να φέρει εις πέρας μια αποστολή απευθύνεται στις ΕΔ (…τα κάνουν όλα και συμφέρει, τσάμπα σου λέει είναι) μόνο που το δαπανηρότατο κόστος χρήσης των μέσων των ΕΔ (στρατιωτικές προδιαγραφές γαρ), το πληρώνει αδρά ο  φορολογούμενος πολίτης, και φυσικά αφαιρείται από τις ήδη εκχωρηθείσες δαπάνες του προϋπολογισμού του ΥΠΕΘΑ.

Άρα ποιος είναι ο χαμένος; Την ίδια στιγμή υπάρχουν πολύ πιο οικονομικές λύσεις και για αεροπυρόσβεση αλλά και για μεταφορές ασθενών (μεγίστης σημασίας αρωγή) αλλά, άντε, ακόμη και για …περιοδείες πολιτικάντηδων (sic!) Σας προκαλώ να θυμηθείτε την έξυπνη κίνηση Μυτιληναίου με τα ενοικιασμένα Ε/Π «ΑΒ- 214Β» από Αυστραλία εν έτη 2022, πόσο κόστισε και τι επιχειρησιακό όφελος-ευελιξία προσέδωσαν στο ΠΣ.

Τι συμβαίνει πραγματικά με τα πυροσβεστικά αεροπλάνα που επιχειρούν στη Χώρα μας…

Τα «CL-215» που κάποτε επιχειρούσαν από το Α/Δ Αρίσταρχος της Σάμου «…δεν ήταν πυροσβεστικά αεροσκάφη της Σάμου και δεν μας τα πήραν» όπως ανέφερε σαν άλλος οπλαρχηγός της επαναστάσεως του ΄21 σε ραδιοσταθμό της νήσου τοπικός άρχων (sic!), τρομάρα του.

Τα Α/Φ, αγαπητοί μου, είναι περιουσία του Ελληνικού Έθνους και επιχειρούν εντασσόμενα σε ένα ευρύτερο σχεδιασμό ώστε να καλύπτεται όσο το δυνατόν πιο ορθά ολόκληρη η επικράτεια αναλόγως της κατάστασης επικινδυνότητας που εκδίδει καθημερινά η ΓΓ Πολιτικής Προστασίας. Άλλωστε η παλαιότητα  του υλικού, η πολύ αργή επιχειρησιακή απόδοση Α/Φ έπειτα από μεγάλες και απαραίτητες συντηρήσεις από τα εργοστάσια, απόρροια της μακροχρόνιας δημοσιονομικής πολιτικής που πλήττει την Πατρίδα μας τα τελευταία έτη και όχι μόνο, ανάγκασαν τους ιθύνοντες να σχεδιάσουν με ότι έχουν διαθέσιμο, έξυπνα, οικονομικά και με ΑΝΣΚ (Αντικειμενικό Σκοπό) το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Μακάρι να τα είχαμε να επιχειρούσαν από το Α/Δ Σάμου, όμως η ωμή πραγματικότητα έχει άλλες τάσεις…

Κλείνοντας θα επιθυμούσα να καταθέσω την αγανάκτησή μου για την ασχετοσύνη και την ελαφρόμυαλη έκφραση γνώμης για οτιδήποτε συμβαίνει, από τον οποιαδήποτε δίχως να κατέχει καν τα βασικά επί θέματος. Όταν όμως φτάνει να προσβάλει το έργο των χειριστών και των μηχανικών της ΠΑ και να υποσκάπτει το ηθικό τους σε μια δύσκολη στιγμή, τότε αυτό ονομάζεται αλητεία.

Σε τέτοιες ώρες, η σιωπή είναι προτιμότερη. Στη κατηγορία αυτή εντασσόμαστε οι περισσότεροι εξ υμών που αναλόγως της επικαιρότητας φορούμε το προσωπείο του προέδρου, του δημοσιογράφου, του επιδημιολόγου, του σεισμολόγου, του αστυνομικού, του δικαστικού, του ιπταμένου, του πυροσβέστη, κα. και έχουμε άποψη την οποία υποστηρίζουμε μάλιστα και με σθένος, δίχως να έχουμε ιδέα, απλά παρακολουθώντας κάτι «βαρεμένους» ιστότοπους ή φυλλάδες, «ακολουθώντας» άτομα που αρέσκονται στον αρνητισμό και τη διαστροφή, καθαρά ψυχιατρικά περιστατικά δηλαδή. Με οργή, διαπιστώνω ότι στην κατηγορία αυτή εντάσσονται δυστυχώς και ορισμένοι απόστρατοι, που τρέχουν ασθμαίνοντας …να πιάσουν στασίδι σε ΜΜΕ – ΜΚΔ για αυτοπροβολή και μόνο, λέγοντας συνήθως ασυναρτησίες και ανεχόμενοι τον κάθε δημοσιογραφίσκο να τους διακόπτει ανά 10 sec, δίχως να προλάβουν να αρθρώσουν λόγο… Αρέσκονται προφανώς στο «Στρατηγέ μου, Ναύαρχέ μου, Πτέραρχέ μου» και στη διαφήμιση μέσω του γυαλιού. Εκεί να δείτε ψυχιατρικά περιστατικά, ουρά θα κάνανε στο …Σάκη! Φωτεινή εξαίρεση, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, η ΕΡΤ.

Κλείνοντας να σας γνωρίσω ότι δεν είμαι ειδικός σε θέματα πρόληψης και καταστολής πυρκαγιών γι αυτό και δεν έκανα οιαδήποτε νύξη επ΄αυτού. Φυσικά και έχω άποψη η οποία μάλιστα είναι πολύ αιρετική αλλά προτιμώ να την κρατήσω αυστηρά για τον εαυτό μου.

Αναφέρθηκα μόνο στην αεροπυρόσβεση προσπαθώντας να αποκαταστήσω την αλήθεια, εις ένδειξη σεβασμού και τιμής στους συναδέλφους μου που έπεσαν μαχόμενοι στα μέτωπα των πυρκαγιών καθώς και στο νυχθημερόν θεάρεστο έργο των ιπταμένων και των μηχανικών της ΠΑ!   «Αἰὲν ὑψικρατεῖν»

Σας εύχομαι ολόψυχα, καλό υπόλοιπο καλοκαιριού!

Φιλικά,

«Αkrotiriogatos-Samos»

Κοινοποιήστε στα Social Media

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Email
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ