Ταξίδεψα πολλές φορές στο Παρίσι και δεν είδα ποτέ γκρεμισμένο κτήριο. Επίσης δεν είδα ημιτελές κτήριο γνωστό ως «καραγιαπί». Τα ημιτελή κτήρια τα παραλαμβάνει το κράτος και τα επισκευάζει και στη συνέχεια γίνεται διακανονισμός με τον ιδιοκτήτη.
Είναι ένα ελληνικό έθιμο και πολλοί τουρίστες να βλέπουν. Ατελείωτα κτήρια στο ισόγειο ή εξ ολοκλήρου σε όλη τη χώρα υπάρχουν. Δεν κατασκευάζουμε ανάλογα με τα χρήματα που έχουμε αλλά με το τι θα έχουμε στο μέλλον. Είναι ένα παράδοξο γεγονός.
Το άλλο αισθητικό φαινόμενο που κάνει εντύπωση στους τουρίστες είναι φυσικά τα προκάτ προσκυνητάρια στο οδικό δίκτυο. Είναι μικρά τυποποιημένα μνημεία. Είναι ένα σύγχρονο τρελόμετρο που βοηθά τους οδηγούς να αντιλαμβάνονται την επικινδυνότητα των οδικών δικτύων.
Τα ανωτέρω φαινόμενα και ειδικότερα τα «καραγιαπιά» κατά το τουρκικό ή ημιτελή κτίσματα απλώς είναι αντιαισθητικά. Τα ημιγκρεμισμένα όμως κτήρια είναι επικίνδυνα και όταν γίνει σεισμός ή και πλημμύρα υπάρχει πιθανότητα να γίνουν αιτία να σκοτωθούν άνθρωποι. Το λιγότερο είναι να γίνονται ζημιές σε περιουσία, όπως οχήματα.
Σύμφωνα με το νόμο, όταν ένα οικόπεδο είναι αιτία κινδύνων τότε ο δήμος το γκρεμίζει. Όμως αυτό δεν γίνεται συχνά. Πολλά ημι-γκρεμισμένα κτήρια οι ιδιοκτήτες θέλουν να τα κρατούν έτσι με σκοπό όταν έχουν λεφτά να βγάλουν πιο φθηνή οικοδομική άδεια.
Επίσης υπάρχουν συλλογές από παλιοσίδερα σε οικόπεδα.
Στην πόλη της Σάμου θρηνούν για τα δύο παιδιά τους όταν τοίχος κατέρρευσε πάνω τους. Προσπαθούν να μαζέψουν τα κομμάτια τους από τις απίστευτες καταστροφές που προκάλεσε τόσο η ίδια η σεισμική δόνηση, όσο και τα τρία μικρά τσουνάμι που ακολούθησαν μετά από αυτήν και προκάλεσαν σοβαρές ζημιές στο Βαθύ στις ακτές, στον οικισμό και στο λιμάνι. Τα παιδιά σκοτώθηκαν από ημιγκρεμισμένο σπίτι που κατέρρευσε.
Στο σεισμό του 1999 πέθανε ένας άνθρωπος που βρισκόταν σε παλιό κτήριο στο Κουκάκι. Είναι ώρα να επιλυθούν τα προβλήματα μισογκρεμισμένων κτηρίων. Είναι κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια. Όσο για τα ημιτελή, δύσκολα θα γίνει κάτι. Εξάλλου η χώρα μας ημιτελής είναι από υποδομές, ενώ στη Ρόδο αναμένουμε δύο γεφύρια.
rodiaki.gr
Γράφει ο
Δημήτρης Προκοπίου